De Spreker

0
34
DeSpreker.nl-Menno-Lanting

De spreker: centraal onderdeel van uw programma. Het kan uw dag maken of breken. Een bekende naam trekt aandacht. Maar dat betekent niet per se dat deze ook geschikt is voor úw congres. Sprekers moeten in de eerste plaats waarde aan uw boodschap toevoegen.

Kees Veer biedt met De Spreker een online platform waarop sprekers en dagvoorzitters zich kunnen presenteren en bezoekers rechtstreeks contact met hen kunnen opnemen. Daarnaast kan De Spreker helpen door advies te geven of te bemiddelen bij het kiezen van en spreker. In dit artikel geeft Veer hiervoor alvast enkele pointers en deelt hij enkele trends en ontwikkelingen uit de praktijk.

‘Wij zien natuurlijk live heel veel sprekers en kennen ons bestand van haver tot gort. Daarnaast houden we de trends die er spelen goed in de gaten.’

Vaak hebben congresorganisatoren een goed idee van wat ze willen, is de ervaring van Veer. Via deSpreker.nl kunnen zij dan zelf hun geschikte spreker(s) en dagvoorzitter selecteren. ‘De website is erop ingericht om bezoekers zo goed en eenvoudig mogelijk te laten zoeken’, zegt hij. ‘Niet alleen door zelf zoektermen in te voeren, maar ook door te kunnen selecteren op prijs of te browsen in veelgevraagde categorieën. Zo wordt er bijvoorbeeld steeds meer gepraat over “big data”. Ik zorg ervoor dat op deze categorie kan worden gezocht en koppel er de juiste sprekers aan of ik zoek er nieuwe sprekers bij.’

Is de keus gemaakt? Dan kan de bezoeker rechtstreeks contact opnemen met de spreker of diens management. Wanneer organisators er zelf niet helemaal uitkomen en advies nodig hebben, kan dat ook. De Spreker is wat dat betreft een expert te noemen. ‘Wij zien natuurlijk live heel veel sprekers en kennen ons bestand van haver tot gort. Daarnaast houden we de trends die er spelen goed in de gaten.’

De Spreker - Tom CoronelHet bestand van De Spreker

Het aanbod van De Spreker is uitgebreid: ongeveer 300 sprekers hebben een profiel. Daarnaast is er een aantal zonder zichtbaar profiel, voor wie De Spreker op verzoek kan bemiddelen. Op de website wisselen bekende en minder bekende namen elkaar af, maar ze hebben één ding gemeen: ze voldoen allemaal aan strenge selectiecriteria.

‘Het belangrijkste criterium om in ons bestand te worden opgenomen, is ervaring’, aldus Veer. ‘Een goede referentie of aanbeveling van een andere spreker zegt ook veel over het niveau dat iemand heeft. Verder beoordelen we de kwaliteit het liefst door ze zelf te bekijken. Dat betekent veel naar bijeenkomsten gaan. Soms organiseren we ze zelf, om nieuwe sprekers te beoordelen en sprekerscontacten in het bestand op te bouwen.’ Via video’s en recensies op de profielpagina van de sprekers kunnen bezoekers vervolgen zelf hun selectie maken.

‘Bij het kiezen van de juiste spreker staat de inhoud voorop. En kijk ook naar de dagindeling. Een wat energieke spreker is bijvoorbeeld zeer geschikt om de boel op het midden van de dag wat op te peppen.’

De juiste spreker kiezen

De selectie van de juiste spreker begint met een heldere doelstelling van het congres, zegt Kees Veer. ‘De inhoud staat voorop. Een bekende naam betekent niet meteen dat die past bij je de boodschap die je wilt overbrengen. Mocht je toch een bekende naam willen, dan kan dat eventueel ook in de rol van een dagvoorzitter.’ Kijk ook naar de dagindeling, tipt Veer. ‘Een wat energieke spreker is bijvoorbeeld zeer geschikt om de boel op het midden van de dag wat op te peppen.’ Is de juiste spreker gevonden, dan kan er geboekt worden. Vooral veelgevraagde sprekers hebben een volle agenda, dus doe dat zo vroeg mogelijk. Bovendien kan dan ook de marketing ruim van tevoren worden opgestart.

Is de boeking rond, dan vindt er bij vrijwel elke spreker eerst een voorgesprek plaats om de inhoud af te stemmen. ‘De organisator kan zijn doelstelling verder toelichten en de spreker kan de informatie over de doelgroep gebruiken om zijn verhaal hier verder op toe te spitsen. Ook sprekers die grotendeels hun eigen verhaal vertellen, kunnen dat verhaal met een voorgesprek meer geschikt maken voor het congres’, aldus Veer.

‘Congressen en spreektijden worden korter. Zes sprekers met een spreekbeurt van 20 minuten bijvoorbeeld, in plaats van enkele sprekers die ieder een uur of anderhalf spreken.’

Liever korter en vaak, dan lang en veel

De Spreker - Anti-klaag-workshopEn hoe zit het met het aantal sprekers ? Daarin ziet Veer een trend: ‘Congressen worden korter. Er wordt vaker voor een middagprogramma dan een dagprogramma gekozen. Dan hoeft het niet per se zo te zijn dat er minder sprekers komen, maar wel dat ze wat korter spreken achter elkaar. Zes sprekers met een spreekbeurt van 20 minuten bijvoorbeeld, in plaats van enkele sprekers die ieder een uur of anderhalf spreken.’

Daarnaast zijn er uiteraard nog steeds de grote, meerdaagse congressen. ‘Onlangs hebben wij sprekers geregeld voor een tweedaags advocatuurcongres. De organisatie was juist op zoek naar wat langere bijdragen’, vertelt Veer.’En omdat het een kleinere groep betrof, kon dat ook heel goed. Dan ontstaat er al snel interactiviteit. Als je een hele grote zaal hebt met 400 man en er zit geen interactiviteit in, dan duurt het al snel heel lang. Al heb je altijd sprekers die zonder moeite anderhalf uur lang kunnen boeien , maar dat zijn de uitzonderingen.’ En of het nu veel of weinig sprekers zijn, met korte of lange spreektijd, één ding is altijd belangrijk: ‘Alle sprekers moeten op elkaar aansluiten. Er moet een goede rode lijn in het verhaal zitten.’

Humor is een goede tool. Met humor kun je luisteraars terugwinnen en dynamiek aanbrengen.’

Houd ze bij de les

Het verhaal is belangrijk, maar hoe wordt deze het beste verteld zodat het verhaal ook daadwerkelijk beklijft? Of: hoe houdt een goede spreker zijn publiek bij de les? Kees Veer heeft heel wat spreekbeurten gezien en verteltechnieken gezien. ‘Ervaring speelt een grote rol. Door vaak te spreken, weet iemand hoe het publiek zal reageren en waar je bijvoorbeeld stiltes moet inbouwen. Een goed gevoel voor timing is belangrijk, en een goede opbouw: zodat het verhaal uiteindelijk weer samenkomt. En humor is ook een goede tool. Daar wordt ook veel om gevraagd. Met humor kun je luisteraars terugwinnen en dynamiek aanbrengen.’

Ook een goede dagvoorzitter heeft zijn technieken. ‘Tact is belangrijk. Weten wanneer je iemand moet afkappen of juist moet laten doorpraten. Aanvoelen wanneer je humor moet gebruiken om scherpte aan te brengen of juist de angel eruit te halen en mensen bij de les kunnen houden… Daarnaast is het technisch dagvoorzitterschap erg belangrijk. Een dagvoorzitter moet het programma in de hand kunnen houden, leiding nemen en de juiste vragen stellen.’ Een gedegen voorbereiding is daarin onontbeerlijk. ‘Een goede dagvoorzitter denkt al in het voortraject mee. Over wat bijvoorbeeld de juiste zaal is of beste werkvorm zal zijn: een interview, een discussie, rondetafelsessie of gewoon de spreker laten vertellen.’

‘Je ziet dat er gezocht wordt naar nieuwe vormen van schermgebruik. Ook ontstaan er nieuwe vormen van presentatie. Zoals Tedx4 van Ruud Veltenaar: vier korte sessies waarna met een soort Lagerhuisopstelling op elk verhaal wordt gereageerd.’

De Spreker - Adjiedj BakasTrends

Ten slotte zijn er ook in de sprekerswereld trends. Wat Veer al enige tijd signaleert is de afname van PowerPoint en de opkomst van Prezi (presentatiesoftware) en filmpjes. ‘Je ziet dat er gezocht wordt naar nieuwe vormen van schermgebruik. Ook ontstaan er nieuwe vormen van presentatie. Een spreker die vaak gevraagd wordt, is Ruud Veltenaar. Hij is de bedenker van Tedx4: een presentatievorm van vier korte sessies over een onderwerp, waarna met een soort Lagerhuisopstelling er op elk verhaal wordt gereageerd. Daarmee ontstaat er een interactieve bijeenkomst. Daarnaast zie je meer samenwerking tussen sprekers ontstaan. Er wordt nu een begin gemaakt met een soort duopresentaties waarbij ze hun verhaal over een bepaald onderwerp op elkaar afstemmen.’

Qua onderwerpen is er veel vraag naar “de veranderende wereld” en hoe bedrijven, organisaties en (zorg)instellingen daarop kunnen inspelen, vertelt Veer. In dit thema is trendwatcher Adjiedj Bakas bijvoorbeeld een veelgevraagd spreker. ‘Er verandert zoveel in de wereld, men vraagt zich af wat hun rol hierin is hoe je jezelf als bedrijf relevant kunt houden’, vertelt Veer. Door op de hoogte te blijven van wat er speelt in de (congres)wereld, houdt De Spreker zijn aanbod relevant .

De Sprekerwww.despreker.nl
[email protected]
Tel: 072 – 750 74 22