Online event marketing

0
37
online event marketing congres

Online event marketing

Online event marketing is een belangrijk promotiemiddel voor een congres. Online media kunnen ook helpen meer effect uit een congres te halen. Hierbij enkele tips om optimaal resultaat te halen uit sociale media, e-mail en uw website.

Landingspagina congres

Begin met het maken van een duidelijke landingspagina op de bestaande website. Link alle communicatie naar deze pagina. Geef hier uitleg over het congres en geef de bezoeker de mogelijkheid direct te reserveren of kaarten te kopen. Zorg voor een goede vindbaarheid in zoekmachines als Google. Bepaal uw main keyword en optimaliseer uw website hierop.

Website congres

Of maak een aparte website voor het congres. Hier zijn handige tools voor om snel en makkelijk een responsive website te maken, speciaal voor een congres. Voordeel is dat deze helemaal te optimaliseren is op de belangrijkste zoekwoorden. Het biedt ook mogelijkheden voor deelnemers om zich online aan te melden, te registreren en informatie over het programma te lezen. Voeg steeds nieuwe updates toe om de voorpret te verhogen. Ook tijdens het congres kunt u eenvoudig informatie blijven toevoegen.

Google Adwords

Met Google Adwords kunt u uw congres tegen betaling promoten via ‘s werelds grootste zoekmachine. Bijvoorbeeld met een advertentie bovenin de zoekresultaten of met een afbeelding. Zorg ervoor dat uw advertentie optimaal is afgestemd op het zoekgedrag van uw potentiële bezoekers, anders lopen de kosten hoog op, maar loopt u resultaat mis.

E-mail marketing

Met een goed e-mailbestand kunt u een grote groep potentiële bezoekers in één keer benaderen. Zorg wel voor een goede segmentatie, anders zal uw mail vaak met ergernis worden ontvangen. Met een e-mailcampagne kunt u potentiële bezoekers benaderen, voorpret opbouwen, de nodige informatie geven en handige reminders sturen.

Social media marketing

Social media heeft een enorm bereik. Met Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn kunt u een buzz rondom uw congres creëren. Bovendien levert het u een groot netwerk en een schat aan data op. Vergroot uw netwerk door bezoekers zoveel mogelijk te vragen hun deelname op hun eigen social media te delen. Bijvoorbeeld met een handige button in de aanmeldingsbevesting. 

Hashtag 

Bedenk een goede hashtag voor uw congres, zoals #congres2018. Vermeld deze hashtag ook op andere online media en zelfs offline media. Alles om hem zoveel mogelijk te laten inburgeren, zodat die automatisch veel gebruikt wordt wanneer een deelnemer iets over het congres post.

Social media na het congres

Blijf ook na uw congres de social media activiteit monitoren. Zo krijgt u een indruk van de beleving van uw bezoekers en wat er wel of niet goed ging. Bovendien kunt u marketingmateriaal verzamelen voor een volgende congres. Vraag de posters van een goede review of u deze mag gebruiken voor uw promotie.