Blue Boat Company. Welkom aan boord!

Een bijzonder tintje aan elke bijeenkomst!

Zeg je Amsterdam, dan zeg je rondvaart. Geen attractie is populairder dan de Amsterdamse canal cruise. En dat valt te verklaren. Water heeft van zichzelf al een grote aantrekkingskracht, maar daarbij biedt het zicht vanaf de grachten een unieke blik op de stad. ‘Eigenlijk is dit de enige manier om Amsterdam in al haar pracht te kunnen zien’, aldus Bjorn van Gelder van Blue Boat Company. ‘Vanaf het water word je echt onderdeel van de stad.’

Congres Organiseren Amsterdam - specialisten Amsterdan - blue boat company 2

Nederlanders aan boord

Blue Boat Company verwelkomde in 2014 bijna 700.000 gasten aan boord: een stijging van 40.000 ten opzichte van het jaar daarvoor. Een enorme markt, waar Nederlanders een klein deel van uitmaken. ‘In Amsterdam maak je gemiddeld op drie momenten in je leven een rondvaart: als kind, als je zelf kinderen krijgt en als je kleinkinderen krijgt. Maar voor de meerderheid van de Nederlanders is het een onontdekte attractie’, vertelt Bjorn. Tot nu toe dan. Want door evenementen als het Amsterdam Light Festival, het winterse festival waarbij de stad op kunstzinnige wijze wordt verlicht, zetten steeds meer Nederlanders voet aan boord. En met de nieuwe kinderrondvaart, een uniek product van Blue Boat Company, verwacht de rederij dat meer Nederlanders de rondvaart zullen ontdekken. De komst van een evenementenboot zorgt bovendien voor extra mogelijkheden binnen de organisatiebranche.

Congres Organiseren Amsterdam - specialisten Amsterdan - blue boat company

Evenementenboot

Als enige Amsterdamse rederij met een flexibel interieur en een maximale stahoogte van 1.95 meter in elke boot, was Blue Boat Company al de beste keuze binnen de evenementenbranche. Met de nieuwe Lido maakt het bedrijf die keuze nu definitief. De Lido is een rondvaartboot met de inrichting en sfeer van een bruine kroeg. Een evenementenboot die organisatoren nog aantrekkelijkere mogelijkheden biedt om een unieke draai te geven aan hun (netwerk)bijeenkomst, vergadering of congres. ‘Een varende locatie is per definitie al bijzonder: je zit in een ruimte die continu beweegt en waarbij het uitzicht geen moment hetzelfde is. Dat gegeven alleen al geeft elke bijeenkomst een speciaal tintje’, licht Bjorn toe. ‘Uiteraard stellen wij ons niet op als concurrent van grote zaalverhuurders of congreslocaties. Wel willen wij daar een aanvulling op vormen. Een congres kan zich elders afspelen, waarna een deel van het programma zich verplaatst aan boord. Denk aan een borrelrondvaart als leuke afsluiter van een vergadering of aangename break in een congres.’

Congres Organiseren Amsterdam - specialisten Amsterdan - blue boat company lunch

Daarnaast is de rondvaartboot in te zetten als ludiek vervoersmiddel. ‘We kunnen een groep van de ene naar de andere locatie vervoeren of gasten oppikken en afzetten’, verduidelijkt Bjorn. ‘Voor de gasten aan boord voelt dat niet als vervoer, maar als een ontspannen rondvaart met eventueel een hapje of drankje. Een mogelijkheid is om tijdens de vaart af te meren bij onze cateraar om daar de bitterballen op te halen. Vooral voor internationale gasten is dat een gegarandeerd succes. Wij denken graag mee om iets leuks te verzinnen. In principe zijn alle wensen bespreekbaar, zolang het maar binnen het tijdsbestek van de rondvaart valt.’

Blauwe boten varen groen

De terugkeer van de Lido op het water betekent ook een toevoeging aan de elektrische vloot. De Lido is na de Balaeus en de Vossius de derde volledig elektrische rondvaartboot van Blue Boat Company en zusterbedrijf Amsterdam Canal Cruises. ‘We willen dat iedereen op een zo’n duurzaam mogelijk manier kan genieten van Amsterdam’, vat Bjorn het groene beleid van Blue Boat samen. ‘Uitstoot speelt daarbij een grote rol. De dieselmotor van rondvaartboten zorgt voor stank en geluidsoverlast, hoe miniem ook. En dat willen we tegen gaan. Een elektrische motor geeft geen uitstoot en is bovendien stil.’ Het streven is om alle 15 boten stap voor stap te vergroenen tot volledige zero emissie in 2025. ‘Daar doen we ons uiterste best voor, hoe moeilijk dat soms ook is’, benadrukt Bjorn. ‘Nergens ter wereld bestaat een elektrische motor die voor de rondvaart bestemd is. Maar om zo duurzaam mogelijk te varen, is de overgang naar elektrisch een logische stap. Duurzaam is de toekomst en daar willen wij hard aan werken.’
Blue Boat Company

Amsterdam Canal Cruises
Stadhouderskade 30
1071 ZD Amsterdam
Tel: 020-6791370
info@blueboat.nl
www.blueboat.nl